Afvallen door fietsen vet verbranden door wielrennen

Posted on 14. Nov, 2010 by in Fietsen & Spinning

Wat maakt fietsen nu zo een goede manier om af te vallen en vet te verbranden? Laten wij beginnen bij de belasting van je lichaam. Zeker op een fiets met versnellingen kan de belasting van je knieen en andere gewrichten minimaal zijn. Bovendien gebruik je bij het fietsen een paar van de grootste spiergroepen wat zorgt voor meer verbranding. Je dijen, je hamstrings en kuiten werken allemaal hard en hebben hier energie voor nodig.

Door fietsen, zeker over langere afstanden maakt je lichaam duizenden haarvaten aan in je benen. Dit zorgt ervoor dat je lijf meer zuurstofrijk bloed naar je benen kan vervoeren.  In een onderzoek dat gedaan was onder mensen met een zittend beroep kwam naar voren dat mensen die begonnen met 30 minuten fietsen per dag na acht weken al een betere conditie hadden.  De spieren werden beter doorbloed en dit zorgt voor meer verbranding van vet.  Een half uurtje per dag op normale snelheid trainen is niet genoeg om echt af te vallen. Alhoewel het sowieso een goed is om regelmatig de fiets te pakken naast je andere trainingen. Wil je echt gaan afvallen dan is het gebruik van een schema en een training met meer snelheid echt effectief.

Hoe vet te verbranden door wielrennen en fietsen?

Ik heb fietsen ontdekt als effectieve manier om af te vallen tijdens de triatlonsessies die wij deden. OM calorieverbruik omhoog te krijgen is het belangrijk dat je een schema opstelt. Bovendien moet je mikken op een bepaalde hartslag. Hierdoor zal je effectief kunnen afvallen en het langer volhouden.

Instructies:

-Benodigdheden: Hartslagmeter en fiets.

  1. 1.       Stel je maximum hartslag vast.

 

Er is hier een eenvoudige formule voor ontwikkeld door de Amerikaanse arts Dr. Heil.  Je trekt de helft van je leeftijd af van 210. Daar trek je weer 5% van je lichaamsgewicht af, als man tel je hier nog 4 bij op, als vrouw niet.  Het resultaat is je maximum hartslag.

Voorbeeld:

Een man van 30 is 80 kg en wil zijn maximum hartslag weten:

210-15(helft van de leeftijd) = 195. Daarvan gaat 4 af (5% van 80kg) en komt 4 bij(standaard voor mannen) = De maximum hartslag is dus 195.

  1. 2.       Bereik 60%

Dit kan je binnen doen op een spinningfiets maar als je een hartslagmeter hebt kan dit ook heel goed buiten. Na je warming-up moet je op zoek naar een hartslag die ongeveer 50 a 60% is van je max. Dit is een ideale manier om lang te kunnen fietsen en om vet te verbranden.

  1. 3.       Bepaal de duur van je training.

Probeer sowieso drie maal in de week te gaan fietsen. Hoe lang je gaat hangt natuurlijk sterk af van je conditie. Het doel is om die 50-60% hartslag vol te houden.  Ik denk dat je een uur best moet kunnen volhouden, zelfs als beginneling.

Dit drie a vier keer in de week voor een uur of twee uur zorgt dat  je snel afslankt zeker als je er goed bij blijft eten. Er zijn ook andere manieren om snel vet kwijt te raken, bijvoorbeeld intervaltraining op de fiets. Hier kan je daar meer over lezen.  Als je de bovenstaande punten volgt zal je echt snel vet kwijt raken.

Leer meer over fietsen op bikester.